Over mij
Fijn om me steeds meer verbonden te voelen met mezelf,
met anderen en met het leven
Fijn om me steeds meer verbonden te voelen met mezelf,
met anderen en met het leven
Ik geniet van mijn werk als lichaamsgericht therapeute, mijn hart ligt hierin.
Waar kwam het onvervulde, pijnlijke gevoel in mij vandaan? Wat hield me tegen om mijn gevoel te volgen? Op zoek naar antwoorden kwam ik uiteindelijk in aanraking met lichaamsgerichte psychotherapie. Het voelde als thuiskomen, dit was waar ik naar op zoek was.
Naast de wijsheid van het denken, is er ook de wijsheid van het lichaam: hierin liggen alle ervaringen en reacties op gebeurtenissen in het leven opgeslagen. Naar de wijsheid van mijn lichaam leren luisteren gaf me nieuwe mogelijkheden, verheldering, bewustwording. Ik werd me bewust van mijn oude kinderbeelden. Door ze te accepteren en los te laten kon ik weer bij mezelf komen, bij mijn essentie, mijn innerlijke ruimte.
Deze therapie en bewustwording hebben me veel gegeven. Ik kan steeds meer mezelf zijn, een stevige basis voelen en genieten van het leven. Ook kan ik beter accepteren wat er is, in verbinding zijn en vrij zijn. Het is een mooie weg, met af en toe wat hobbels, en ik blijf dit pad volgen.
het is een mooie weg, met af en toe wat hobbels
Tijdens mijn eigen ontwikkelingsproces, ben ik een opleiding gaan volgen tot lichaamsgericht therapeute bij het Aumm instituut. Dit is een breed georiënteerde, lichaamsgerichte opleiding die werkt met het innerlijk kind. Hierna heb ik een specialisatie gevolgd in lichaamsgerichte traumatherapie, om nog gerichter en sensitiever te kunnen werken met traumatische ervaringen in de kindertijd.
Ik geniet van mijn werk als lichaamsgericht therapeute, mijn hart ligt hierin. Wat ik heel belangrijk vind, is open staan voor wat iemand inbrengt. Door ruimte, rust en veiligheid te creëren, kan er vanuit vertrouwen gewerkt worden aan het eigen ontwikkelingsproces. Ik ga uit van ieders eigen wijsheid en levenskracht. Elementen als empathie, invoelen, bekrachtigen, helderheid en acceptatie zijn belangrijk in mijn manier van werken. Maar ook luchtigheid, humor en stevigheid horen erbij.
ruimte, rust en veiligheid
Natuurlijk volg ik verder ook regelmatig verdiepende trainingen en bij-/nascholingen om mijn kennis op peil te houden en te vergroten.
Ik ben aangesloten bij beroepsvereniging CAT
Bron: Aumm.nl
3 basismodules
Deze drie basismodules vormen het 1e deel van de training Primal Somatic Traumahealing. Alle traumamodules zijn los te boeken na het volgen van de drie basismodules.
Primal Somatic Traumahealing:
Er zijn de laatste jaren veel nieuwe inzichten rond het werken met trauma en stress. Wij vinden het belangrijk dat de lichaamsgerichte therapeut, die tevens werkt met de vroege kindertijd en heftige emoties, deze inzichten kan meenemen en integreren in zijn dagelijkse praktijk. Door deze training zal de therapeut meer handvatten in het werken met trauma krijgen. De symptomen zullen herkenbaar worden, evenals het onderscheid tussen trauma en psychosociale problematiek. In de training zullen theorie en het oefenen van sessies een groot onderdeel vormen. Ook zal er worden gewerkt met demonstraties. De training is ook geschikt voor mensen die veel ervaring met lichaamsgerichte therapie hebben en met mensen werken. We zullen in diverse blokken werken met diverse richtingen en invalshoeken. De docenten hebben verschillende leraren en inspiratiebronnen. Een aantal modules wordt in het engels gegeven.
In de baarmoeder, rond de geboorte en in de eerste levensjaren zijn er tal van situaties die te intensief kunnen zijn voor het kind om mee om te gaan. Deze ervaringen op heel jonge leeftijd hebben een grote impact op de rest van het leven. Het kind is nog niet “klaar”, de hersenen en het zenuwstelsel zijn nog niet volgroeid. Het heeft nog niet de mogelijkheden tot verweer tot zijn beschikking. Het kan nog niet op de juiste manier reageren. Het jonge kind heeft prikkels nodig die aansluiten bij zijn mogelijkheden van prikkelverwerking, de vermogens van het onvolgroeide zenuwstelsel.
In de periode van foetus tot ongeveer het 2e jaar ontstaat de blauwdruk van reactiepatronen waardoor elk systeem in het lichaam beïnvloed wordt. Het lichaam reageert intensief op sterke prikkels. Het jonge zenuwstelsel kan intensieve prikkels niet verwerken en het herstellend vermogen kan erdoor geblokkeerd worden. De grote hoeveelheid energie die opgeroepen werd om de situatie te overleven, heeft zich in bevroren toestand vastgezet in het zenuwstelsel. Dit heeft een blijvend schokeffect op het organisme. Hierdoor ontstaan traumasymptomen. Traumatische reacties op latere leeftijd hangen daarom vaak samen met ervaringen in de vroege kindertijd.
In deze training werken we met verschillende herkenbare vormen van trauma gekoppeld aan de vroeg ontwikkeling van het kind (Primal). Een ontwikkelingstrauma heeft te maken met de psychologische problemen die het gevolg zijn van over- en onderprikkeling van het kind tijdens de belangrijke ontwikkelingsfasen, waardoor de hechting verstoord kan raken, mede als gevolg van huiselijke omstandigheden (huiselijk geweld, misbruik, verwaarlozing), of verlies van een dierbare of scheiding van de ouders op zeer jonge leeftijd, door ziektes, operaties of andere ziekenhuis-opnames, vallen, ongelukken etc.
Daarnaast zijn er shocktrauma’s. Deze ontstaan (ook bij volwassenen) als gevolg van een levensbedreigende of overweldigende ervaring, waar niet adequaat op gereageerd kan worden. De ernst van shocktrauma blijkt samen te hangen met een eerder ontwikkelingstrauma.
Het Traumawerk is redelijk nieuw. De impact van trauma op de ontwikkeling van de hersenen en op de groei en tot volwassenheid komen van het kind wordt pas de laatste jaren onderzocht en onderkend, o.a. door pas recent ontwikkelde apparatuur. Inmiddels zijn er de laatste jaren verschillende benaderingen van traumabehandeling ontwikkeld, zoals door Peter Levine. Een belangrijk gereedschap in zijn werk is het penduleren, dat wil zeggen dat er vanuit het hier en nu en het concrete fysieke gewaar-zijn, (felt sense) stap voor stap het bevattingsvermogen van tot dan toe overspoelende en vaak afgeweerde beelden vergroot wordt, zodat de onverwerkte ervaringen verwerkt kunnen worden. Daarnaast zijn er andere richtingen die zich ook bezighouden met Trauma, waarin ook andere accenten gelegd worden, bijvoorbeeld op de ontwikkelingsstadia en ego-vaardigheden, of hechtingspatronen.
De laatste jaren wordt steeds meer duidelijk dat de effecten van trauma via het lichaam behandeld kunnen worden en dat het vaak niet nodig is om te gebeurtenis zelf te herleven.
Vaak wordt bij het traumawerk het ervaren van sterke prikkels en emoties vermeden. Het uitgangspunt daarbij is dat het uiten van onderdrukte emoties, door de enorme energie die daarbij vrijkomt, hertraumatiserend kan zijn. Als het lichaamsgeheugen contact maakt met onverwerkte ervaringen, kan er emotioneel te veel naar boven komen om als volwassene te kunnen verwerken. Bij Primal Rebirth therapie, en ook bij verschillende andere psychotherapeutische vormen, wordt daarentegen vaak juist wel met sterke emoties gewerkt. In onze benadering is dat van belang omdat dit een toegang kan zijn tot de primaire emoties, en tot een diep ervaren authenticiteit en van daaruit juist tot heling. Met Primal Rebirth therapie kunnen we deze emoties toelaten omdat we werken vanuit een regressief niveau waarbij tegelijkertijd wel contact gehouden wordt met de volwassen vermogens.Tolerantie voor het gewaarworden van diepe emoties kan worden opgebouwd, zodat de capaciteit voor het verwerken van diverse levenservaringen steeds groter wordt.
Wij vinden het belangrijk dat in deze training het beste van beide benaderingen gecombineerd wordt.
Daarbij zal spiritualiteit ook een grote plek hebben. Gegeven bij een traumatische ervaring is dat de persoon zich in reactie op de overprikkeling afsluit voor verbinding met de buitenwereld (shock). In de spirituele benadering van trauma wordt de potentiële verbinding die er voor ieder kan zijn, aangesproken. De intense, overweldigende ervaringen bij trauma maken ook de weg vrij voor contact met diepere lagen van ons bewustzijn. Juist het overspoeld raken door prikkels en emoties die het menselijke bevattingsvermogen te boven gaan, maakt dat een mens zich overgeleverd voelt. Vanuit de levenskracht wordt dan een beroep gedaan op een innerlijke waarheid die een link maakt met een groter geheel. Het helingsproces van trauma kan een opening zijn naar een spiritueel gewaar zijn. Er zal in de training ruimte zijn voor meditatie, stilte periodes en contact maken met dat wat groter is dan wij.
De eerste 2 modules zijn in het nederlands. Alle onderwerpen die zullen worden behandeld, zullen ook weer langs komen in de diverse engelstalige modules. Het is een voordeel om de theorie dan al in het Nederands gehad te hebben.
Aanrader is ons boek ‘De weg uit trauma kun je leren’
module 1: trauma dynamiek en het lichaam
In dit eerste blok zullen we de basisgegevens van het traumawerk behandelen en hoe deze te gebruiken in je werk als lichaamsgericht therapeut: theorie over wat trauma is, de fysiologie van trauma, de hersenen en het zenuwstelsel. De essentie van het traumawerk: het onverwerkte materiaal onderzoeken tot de grens van wat iemand kan bevatten, waarna weer wordt teruggegaan naar een verwerkingsgebied wat juist bijdraagt aan het ontspannen functioneren.
We behandelen begrippen zoals: ‘felt sense’, hulpbronnen, penduleren, ontlading en integratie. Andere thema’s zijn: traumatische koppeling en dissociatie. Sociale zenuwstelsel. Werken met vroeg trauma.
module 2: dissociatie en hechting
In deze module onderzoeken we de ‘core-organizers’,de elementen die horen bij een gehele ervaring. Om een overweldigende ervaring niet in zijn geheel te hoeven voelen, dissocieren we ons van bepaalde elementen van die ervaring. Dissociatie is een neurobiologisch proces dat zich voordoet bij extreme stress. Dissociatie heeft als functie ons te beschermen. Ook zullen we in deze module de taal van de reptiele hersenen bespreken, en we gaan in op ’triggers’ – de elementen van de ervaring waar we juist op associeren. Verder behandelen we de hechtingsproblematiek en de verschillende ontwikkelingsfases.
Er is aandacht voor een zorgvuldige afstemming op wat de cliënt per moment nodig heeft. Want soms is het effectief om eerst aandacht te geven aan hechting en de ontwikkelingsfase, soms gaat de eerste stap over werken aan missende vaardigheden, andere keren gaat het er om te penduleren om heftige prikkels eerst te verwerken.
module 3: Michael Mokrus, vroeg-relationele ervaringen en aanraking
Deze module is een onderdeel van de training Primal Somatic Traumahealing, maar ook los te volgen door mensen die de training in voorgaande jaren hebben gedaan.
Deze module beoogt begrip van het belang van aanraken en van het leren reguleren van onszelf aan het begin van ons leven. Ook behandelen we de heilzame rol van zelfregulatie in het helingsproces van een trauma. Deelnemers krijgen specifiek gereedschap aangeboden om aanraken op een respectvolle wijze te kunnen implementeren in hun therapeutische praktijk.
Onderzoek wijst uit dat aanraking aan de basis staat van onze relationele ervaringen. Aanraken vormt het fundament waarvandaan we leerden met elkaar om te gaan als jong kind met onze verzorgende, voordat het taalvermogen tot ontwikkeling kwam. Door middel van aanraking vormen we een beeld van ons lichaam en de grenzen ervan. Het is een gewaarworden van het lichaam dat al onze ervaringen herbergt op neurofysiologisch, emotioneel, gedragsmatig en cognitief niveau.
Gericht aanraken is belangrijk bij het leren van zelfregulatie en bij het werken met het impliciete geheugen van relaties die we uit de vroege jeugdjaren meenamen. We onderzoeken het samenspel tussen lichamelijke ervaringen en emotionele en mentale toestand. Hiermee integreren we onze vaardigheid om een relatie te hebben met onszelf en anderen daarbij te ondersteunen.
Deelnemers zullen specifieke vaardigheden leren om aanraking toe te passen in hun praktijk, waarmee ze ‘bottum up’ integratie ondersteunen terwijl tegelijkertijd psychologische patronen ’top down’ onderzocht kunnen worden.
onderwerpen die aan bod komen:
Na het volgen van 7 modulen (of totaal 27 dagen) plus 4 supervsiedagen ontvang je het certificaat Primal Somatic Traumahealing. Alle traumamodules zijn los te boeken na het volgen van de drie basismodules.
Bron: Aumm.nl
Wat verstaan we onder essentie? Essentie is, zoals de boeddhisten zeggen: onze Boeddha natuur. We noemen het ook wel Zijn, het is wat we werkelijk Zijn, een uitdrukking van Zijn en niet van Doen. Het is geen activiteit, het is een aanwezigheid.
Emoties zijn activiteiten. Emoties beginnen ergens en eindigen ook weer ergens. Essentie Is. Emoties zijn als de beweging van de golven van de zee. Essentie is als water. Essentie is voelbaar. Het is een staat van zijn, een gevoel. Gevoelens en emoties zijn niet hetzelfde. Er zijn staten van Zijn, gevoelens zonder emotie. Gevoelens zijn gewoon. Angst, boosheid, verdriet, vreugde, opwinding, razernij zijn emoties. Kracht, dankbaarheid, moed, compassie, liefde, wilskracht, vrede, ruimte, geluk, zijn gevoelens, staten van zijn, aspecten van ons wezen. Het zijn de kleuren van de ziel. Er is niets mis met emoties, die zijn prachtig, maar emoties zijn alleen de buitenste laag, er zijn diepere lagen die we niet moeten vergeten. Voel alle emoties, maar wees er ook vrij van en kijk een laag dieper naar binnen. Essentie is veel meer substantieel en dieper dan een energie of een emotie. Het kan op een fysieke manier beschreven worden, de kleur, samenstelling, de structuur, dichtheid of smaak is hetzelfde voor elk menselijk wezen. Essentie is een objectieve aanwezigheid.
In wezen zijn we essentie. Alleen de meesten van ons hebben in ieder geval voor een deel, contact verloren met die essentie. Zoals Almaas het noemt, we zijn vol ‘gaten’. En gaten staan in deze context voor dat gedeelte van ons Zijn, van onze essentie, dat verloren is gegaan. Het is niet mogelijk om werkelijk je essentie te verliezen. Je kan een aspect ervan vergeten. Als dat aspect van je Zijn onbewust wordt, houdt het op zich te manifesteren en lijkt verloren. Het zorgt ervoor dat we ons onvolmaakt voelen, want er mist iets. Het kan het verlies van waardigheid zijn, vreugde, wilskracht, kracht of liefde…als een kwaliteit verloren raakt is het niet voor altijd weg. We zijn er slechts van afgesneden. Het is dus mogelijk het terug te vinden en je er weer bij aan te sluiten.
Vasumati en Samarona:
We have called our work “Inquiry and the Spiritual Path”, because it both expresses the method of the work, which is inquiry and the perspective of realizing your True Nature. Every human being has a wish to be himself. Yet we have all forgotten what it means to be ourselves. Learning to become yourself is what we mean when we talk about realizing your True Nature. The first step of inquiry makes us move on the path and allows us to continue moving all along the spiritual path. Inquiry is the practice of exploring the immediacy of personal experience. Spiritual practice is primarily the cultivation of presence, understanding, awareness and surrender. If we can learn to simply live with an open awareness, we learn to live in a contented condition that we can call “being ourselves”. Being ourselves leads us to the deepest essential core of our Being, way beyond what we believe ourselves to be through the perspective of the ego. By cultivating an inner attitude of being ourselves we open up to all the mysteries our essential Being beholds. If you are interested to learn more about what it means to move on a spiritual path or want to deepen your own spiritual involvement you may want to consider joining this program. Inquiry is a practice that develops over time, maybe you have already made some experiences and you are looking for a way of deepening your practice. Maybe you are interested to understand more about your essential Being and how by taking on the ego perspective you can forget about your nature. Maybe you want to deepen your experience of meditation.
We will be happy to provide the space to move together along the spiritual path. This Work addresses the search for the self that is in all of us. We can call this a yearning for the lost inner meaning. When we are born, we are pure essence, pure manifestation of oneness and consciousness. And in this state our being is manifested in a variety of essential states. During our childhood we gradually lose almost all contact with our essence, feeling this loss as an absence or as a hole in our being. We then attempt to fill these holes with imitations of the lost essential states, and this becomes our personality which we then identify with. Every act then in our adult lives will stem from the unconscious desire to fill in or forget these holes. And the very belief that something is missing makes us block out our essence. “
Bron: Aumm.nl
Of late, there have been several successful attempts in psychology to increase treatment efficiency by incorporating the long-overlooked dimensions of the body, energy, or awareness. Integral Somatic Psychotherapy (ISP) offers an integrated and advanced approach to utilizing all three dimensions simultaneously in any therapeutic work that involves psychological experience. ISP provides understanding of the role of body (defined here as nervous system as well as non nervous system physiology), energy, and awareness in generating as well as defending against psychological experience and interventions to work directly with body, energy, and awareness in diverse clinical settings. ISP is presented in terms of general principles derived from a variety of disciplines and validated over time in a number of clinical settings. It offers considerable flexibility in the tools that can be used to work with the body, energy, and awareness; tools such as awareness, movement, breath, sound, inter-personal resonance, self touch, and touch from another, as appropriate to the clinical setting.
ISP offers psychotherapists a sophisticated body of knowledge to increase the embodiment of the body, energy, and awareness dimensions in their practice without having to change their prior clinical orientations or having to adopt interventions that are outside the norms of their professional practice. The role of the body, energy, and awareness in generating and disrupting psychological experiences on the one hand and facilitating or hampering self and interactive regulation on the other is taught through applications in areas of widespread current clinical interest such as affect, attachment, stress, and trauma.
Both professionals who have had prior training in body, energy, and awareness dimensions and clinicians with limited training in these areas have found ISP to significantly increase their treatment efficiency, and to support embodiment of these dimensions in themselves and their clients. ISP will prove to be of considerable value to you, as a clinician, whether you are trained in a mainstream psychoanalytic or psychotherapy approach, a body-oriented psychotherapy approach (such as Bioenergetics or Somatic Experiencing), or an energy school that also deals with psychological experience.
Level One ISP professional training is taught in three four-day modules. The training format will consist of lectures, demonstrations, practice with fellow participants, questions & answers, directed readings and supervision. The first module of the level one ISP training is open so that those interested, but unsure, can decide after module one whether to commit to the two remaining modules. The optional Level Two ISP training will also consist of three four-day modules spread out over a period of eighteen months. At the end of each training level, participants will receive a Level One (or Level Two) ISP Therapist certificate of completion.
ISP 1
Working with Stress and Trauma Symptoms with Greater Efficiency through the Neurophysiology of Relationships and Inter-Personal Resonance
Stress and trauma symptoms that are difficult to resolve often have as their cause dysfunctional body memories formed during stressful and traumatic life events. Unlike other memories, these body memories are implicit meaning without a sense of time and space. With precise interventions it is possible to quickly shift short-term as well as long-term stress and trauma symptoms that are caused primarily by implicit somatic memories. These precise interventions are based on an understanding of a) the neurophysiology of stress and trauma and b) the neurophysiology of self-regulation that nature endowed within the human brain and body.
Emotional and attachment difficulties, symptoms, and disorders that are hard to overcome also frequently have as their basis implicit somatic memories formed during overwhelming emotional and relational experiences in early life.
In such instances as well, precise interventions based on an understanding of
a) the neurophysiology of emotions and attachment and
b) the neurophysiology of stress, trauma, and self-regulation
have been known to shift even long-term emotional and attachment difficulties quickly.
Further, interventions based on an understanding of the relationship between body and energy during stress and trauma, and the capacity of energy to regulate itself as well as the body, can add an additional dimension to the efficiency with which such short-term as well as long-term symptoms of stress, trauma, emotions, and attachment can be treated from an understanding of their underlying neurophysiology and of the neurophysiology of self-regulation in the human brain and body.
ISP 2
Working with Affective Symptoms with Greater Efficiency through
Neurophysiology of Emotions and Inter-Personal Resonance
Raja Selvam, PhD, PhD
Emotions are important because they comment, directly or indirectly, on our very survival. This is because they ultimately arise from and affect the very biological mechanisms in the body and brain that ensure our survival. Fatal heart attacks from excess fear as well grief are an extreme case in point. But it is not unusual for our survival physiology to shut down or dysregulate from overwhelm in less dramatic ways. Since survival physiology in the body and brain are designed by nature to be most self-regulating to optimize our survival, understanding and utilizing the principles of this innate self-regulation can also add much to the effectiveness, efficiency, and consistency with which emotional work is done in clinical practice.
In this workshop, part of a three part series, Raja Selvam will present emotional- physiology- informed clinical interventions for different aspects of emotional work and for working with different levels of affect or emotion (primary, secondary, and sensori-motor). These interventions are derived from a number of physiological theories of emotions (muscular, visceral, neurological, and relational mediated by central, autonomic, and somatic nervous systems) and will be presented primarily through demonstrations (up to three per day), and supplemented with lectures on various physiological theories of emotions and guided group exercises. Of potential benefit to anyone who works with emotions in any setting, the workshop will also explore the role of subtle body (or energy) in emotional experience and the additional benefit that can accrue from including this dimension in emotional work.
The workshops can be taken in any order and each workshop is an opportunity to learn directly from Raja. After having followed all three of the modules, you get a certificat Level 1
Working with Attachment (Relationship) Symptoms with Greater Efficiency through the Neurophysiology of Relationships and Inter-Personal Resonance
Psychotherapeutic work with attachment difficulties has evolved over time. The focus on meanings, feelings, and behaviors based on later explicit memories (memories with a clear sense of time and place) has evolved to include, to a greater degree, analysis of implicit memories (memories without a sense of time and space); especially implicit sensory-motor memories from earlier periods of childhood. Second, the classification of attachment styles based on observational data of children and caregivers has evolved to include neurophysiological measurements of children, caregivers, and their interactions. Finally, the emphasis on meanings and feelings in work with transference and counter-transference has evolved to an understanding of (possibly the greater role of) the larger concept of resonance at the sensory-motor level of affect in earlier as well as later attachment dynamics. Despite these changes, much remains to be done in mainstream psychotherapy to integrate and embody these emerging insights; this is in part due to the long-term neglect of the felt sense of the body and neurophysiology in clinical work, if not in theory. Body-oriented psychotherapy systems have much to offer mainstream psychology; both the earlier ones that focused more on the somatic nervous system and the later ones that explicitly address more of the autonomic and central nervous systems. Both provide a bridge by which to integrate and embody the new scientific findings on the importance in attachment dynamics of the role of implicit memory, neurophysiology, and transference, counter-transference, and the larger concept of resonance at the level of sensory-motor affect.
The objective of the workshop is to present and demonstrate the clinical value, in attachment work, of the accumulated knowledge (from mainstream psychology as well as body psychotherapy traditions) of the dynamics of the central, autonomic, and somatic nervous systems. This includes the importance in attachment dynamics of a) implicit memory, especially sensory-motor memory, and b) transference, counter-transference, and resonance at the level of sensory-motor affect. The workshop will also demonstrate how understanding and utilizing the principles of innate self- regulation can also add much to the effectiveness, efficiency, and consistency with which attachment work can be done in clinical practice; this is because difficult attachment interactions quickly lead to survival implications and affect survival physiology (especially for children), and because our survival physiology in the body and brain is designed by nature to be most self- regulating to optimize our survival.
Bron: Aumm.nl
De serie 2017-2019 bestaat uit een aantal modules met Samarona en Vasumati. De eerste module, ‘de kunst van inquiry’, raden we aan als voorbereiding, maar kun je ook doen als verdieping. Als je dit blok al hebt gedaan of als je niet kon op die datum kun je ook starten met de 2e module. We zullen deze module dan op een ander tijdstip nogmaals aanbieden.
Vasumati geeft in oktober ‘The pearl beyond price’ (de parel van onschatbare waarde), een deel in 2017 en een deel in 2018. Samarona geeft twee delen ‘The liberation of the soul’ (bevrijding van de ziel) in 2018 en 2019.
Deze training is in eerste instantie geen opleiding om bepaalde therapeutische vaardigheden te ontwikkelen, maar een ondersteuning van je spirituele ontwikkeling. De belangrijkste methode, die we gebruiken om deze ontwikkeling mogelijk te maken is inquiry. Het is een methode, die je in staat stelt ervaringen te onderzoeken en daardoor te realiseren wat essentieel is, wat je ware natuur is.
Wanneer je leert te leven met een open bewustzijn, leer je te leven in een tevreden toestand, die we ook wel “ jezelf zijn” noemen. Jezelf zijn leidt je naar de diepste en meest essentiële kern van jezelf, ver voorbij aan wat je vanuit het perspectief van het ego denkt te zijn. Door het ontwikkelen van een innerlijk inzicht in jezelf, open je je voor alle mysteries van je essentiële werkelijkheid. Wanneer je meer wilt weten wat het inhoudt om onderweg te zijn op de spirituele weg of wanneer je jouw eigen spirituele bewustzijn wilt verdiepen, dan kun je deel nemen aan dit programma.
We hebben allemaal op een gegeven moment ons innerlijke thuis verlaten en vragen ons af hoe we daar kunnen terugkeren. Sommigen noemen dit de zoektocht naar onszelf, de spirituele reis of de reis naar binnen. We willen begrijpen waarom we onze oorsprong hebben verloren en waar we vandaan komen, we willen begrijpen wat essentieel is in ons en wie we diep van binnen zijn.
‘Inquiry’ voorziet ons niet van kant en klare antwoorden op deze vragen. Het is een manier om de antwoorden te vinden in onszelf. We kunnen de antwoorden niet in een theorie over onszelf of over de mensheid vinden. De zoektocht naar het Zelf kan alleen worden beantwoord in onszelf. Wanneer je kennis maakt met de methode van onderzoek, zul je verbaasd zijn dat alle antwoorden in ons eigen bewustzijn liggen.
Vasumati ‘De parel van onschatbare waarde’, deel 1 en 2
Als we onze Essentiële reis verdiepen zien we dat we niet onze persoonlijkheid of de egostructuur zijn. Wij zijn veel meer dan dat. De Lataif laat ons verschillende kwaliteiten van essentie ervaren en als we nog dieper gaan, zien we onze identiteit en ons gevoel van ware individualiteit.
We ontdekken dat er een centraal aspect in ons is dat in dit werk de ‘Persoonlijke Essentie’ of ‘de Parel van onschatbare waarde’ genoemd wordt. De Soefi’s noemen dit het Ware Ego. Als we de parel verwerkelijken voelen we pas dat we echt iemand zijn. We voelen ons kostbaar, volledige en compleet. Er ontstaat een gevoel van diepe tevredenheid en rust alsof er niets ontbreekt. We hebben wat we zochten. Als we dit ervaren, komt er ontspanning en vreugde. De parel in ons wezen laat ons ons ontspannen voelen, vol vertrouwen, veerkrachtig en in contact. De issues van de parel zijn complex en worden vaak gezien in termen van de objectrelatie- theorie, in het bijzonder van Margret Mahlers model van de ontwikkeling van het kind, met speciale aandacht voor de manier waarop we versmelten en ons vervolgens afscheiden, als een manier om ons langzaam te ontwikkelen tot een geïntegreerd individueel zelf.
Samarona ‘De bevrijding van de ziel’, deel 1 en 2
In de seminars met Samarona ‘De bevrijding van de ziel’ leren we dat ego-ontwikkeling ons identiteit geeft. Maar het begrenst ook de ruimte en de openheid. Door de beperking van de ruimte is de individuele ziel gevangen in structuren en grenzen.
Kijkend vanuit het ego-perspectief zijn we ervan overtuigd dat we klein en beperkt zijn, alsof we bepaald worden door een grens en dus gescheiden zijn van de rest van het bestaan. Een eiland. Een ding. Het geloof in de grens, maakt ons tot een ding. Als ding dromen we ervan een keer vrij en gelukkig te zijn. Wat we ons niet realiseren is dat ons geloof in scheiding, in de grens, ons verdriet en ons gebrek aan vrijheid is.
Als we een duidelijk inzicht hebben, voelt het altijd aan als een uitbreiding, een expansie of een opening. Het voelt nooit aan als beperking. Jezelf zijn voelt alsof we ons openen, we zijn groter, minder beperkt, minder gelimiteerd. Maar zelden gebruiken we deze ervaringen om te beseffen dat dit betekent dat we niet begrensd zijn en dat we ons niet opnieuw hoeven af te sluiten. Als we meer ontspannen, minder angstig zijn, minder bang zijn, ons minder beschermen, voelen we ons opener, gelukkiger, stralender. Expansie is natuurlijk voor ons mensen.
Expansie, onbeperkte openheid is van nature onze essentie. Als we het toelaten, voelen we ons minder zwaar, dik, gebonden, klein. We worden lichter, we verliezen vorm, gewicht, dichtheid, we zijn gewoon ruimte. Is ruimte groot? Is het uitgestrekt? Je kunt het niet zeggen. Ruimte kan van alles zijn, en alles kan ruimte zijn. Onze uitbreiding maakt het mogelijk onze essentie te ervaren, die onbeschreven, onbeperkte ruimte is.
Ruimte betekent: alles te accepteren wat er gebeurt. Psychologisch gezien betekent het open te zijn, wat er ook gebeurt. Openheid is een aspect van wat we zijn, van onze essentie. Ruimte is de basis. Maar het ding, die kleine eenheid houdt niet van ruimte. Het ego-zelf wil zich afsluiten van de ruimte. We denken allemaal dat we dingen zijn. Maar we zijn veel mooier, ondefinieerbaar en vrij. Er is altijd ruimte. Het is de fundamentele grond van bewustzijn.
Bron: Aumm.nl
Voor therapeuten die met relatietherapie willen leren werken, of mensen die niet als therapeut werkzaam zijn, wel een therapeutische opleiding volgen of hebben gevolgd en nieuwe impulsen zoeken voor hun relatie. Ervaringen van oude relaties verwerken of inzicht krijgen in het feit dat je geen relatie hebt. Het oefenen en uitwisselen van sessies is onderdeel van de training.
Waarom relatietherapie? We leven in een tijd van transformatie – een tijd van radicale verandering. De relaties tussen mannen en vrouwen weerspiegelen deze diepe transformatie fase. Echtscheidingen nemen toe in aantal, er zijn miljoenen mensen die alleen wonen of alleenstaand ouder zijn. We zijn vaak niet in staat tot een bevredigende relatie, of niet bereid om het drama van relaties uit het verleden te helen. Anderen gaan van de ene relatie naar de volgende, van de ene cyclus van lust en pijn naar de volgende.
De diepe wens om samen te leven en samen te groeien in liefde is er nog steeds, maar blijft vaak een onvervuld verlangen. We hebben tegenwoordig een veel hogere vraag naar kwaliteit in de relatie dan in het verleden, die we vaak niet kunnen vervullen. Omdat de generaties voor ons niet deze kwaliteit eisten, is er een gebrek aan rolmodellen voor ons. De klassieke beelden van relaties veranderen. We moeten opnieuw leren wat het betekent om een liefdevolle relatie te creëren en te leven.
Een van de belangrijkste problemen die stellen die lang samen zijn tegenkomen, is niet alleen hoe de relatie te handhaven, inclusief een actief seksueel leven, maar ook hoe dit te combineren met een steeds verdiepende intimiteit. Wat is intimiteit echt? We definiëren het als het vermogen om kwetsbaar en open met elkaar te zijn, en om heel diep eerlijk en authentiek te zijn. In de intimiteit moeten we maskers en zelfbeeld laten vallen. Alle pogingen om er goed uit te zien en gelijk te hebben moeten we loslaten en dan kan in deze staat van authentiek en niet-defensief zijn, een diepere liefde plaatsvinden. Een liefde waar we kunnen accepteren en ons geaccepteerd voelen en daarin kunnen vele wonden van het verleden worden genezen. Tegelijkertijd is dit ook een uitdrukking van een geestelijke ontwikkeling, waarin bepaalde zelfbeelden worden opgelost en een scheiding van een ego-identificatie plaatsvindt.
We kunnen onszelf niet ontwikkelen als onze relatie niet mee transformeert met ons. Relatietherapie is vaak een proces van leren. Wat heb ik nodig om te veranderen of te ontwikkelen, zodat ik kan aansluiten op de behoeften van de relatie. Welke onrealistische beelden van liefde en relatie moet ik loslaten? In relatietherapie spelen fundamentele menselijke gevoelens een rol – van liefde, gehechtheid, verbondenheid, horen bij en passie om jaloezie, verraad, agressie en haat. Dit gamma van gevoelens vindt plaats in de sessie kamer van de therapeut. Om in een neutrale positie blijven, zonder verstrikt te raken in loyaliteit of coalities en het leiden van het proces met competentie, is een grote uitdaging.
We willen mensen aanmoedigen – paren en alleenstaanden – om nieuwe stappen te nemen en zich open te stellen voor nieuwe manieren van samenleven. Wij willen mensen, die al werken met mensen, nieuwe methoden aanreiken om met paren en relatie-gerelateerde problemen te werken.
De training richt zich op (aankomende) therapeuten, die hun vaardigheden willen uitbreiden op het gebied van relatietherapie. Maar ook op mensen die niet therapeutisch werken, maar op zoek zijn naar nieuwe impulsen voor hun relatie of willen werken aan obstakels vanuit relaties in het verleden.
Module 1 – Samarona
In deze eerste module zal Samarona de oriëntatie en de methoden van systemisch relatiewerk presenteren. Methoden en progressie van een relatietherapie:
Module 2 – Vasumati
In deze tweede module presenteert Vasumati de psychodynamiek van de relatie en de typische problemen en uitdagingen waar stellen vandaag mee worden geconfronteerd. In dit deel zullen we de basis van het codependency model behandelen. Onderwerpen zullen o.a. zijn:
Module 3 Samarona
Dit derde deel gaat over aspecten van intimiteit en seksualiteit vanuit de visie van systemisch- en essencewerk. Onderwerpen zoals driehoeksverhoudingen, trouw & ontrouw en hoe seksualiteit afneemt in langdurige relaties zullen aan de orde komen.
Module 4 Samarona
Module 5 Vasumati
Alleen en samen zijn, relateren vanuit essentie, autonomie en intimiteit
Bron: Aumm.nl
Wij zijn in bijna alle aspecten van het dagelijkse leven lid van een groep: in onze familie, in een bedrijf, in woongroepen, in scholen, in trainingsgroepen of opleidingen, bij sport en in de vrije tijdsbesteding. Vroeger was het horen bij een sociale groep de regel, een individuele verandering was eerder een uitzondering. Tegenwoordig is het omgekeerd: samengestelde gezinnnen, wisselende banen en veranderende beroepskeuzes, levensfasepartners in plaats van huwelijkspartners zijn een uitdrukking van deze verandering.
Zo ontstaat een spannende situatie. Aan de ene kant wordt er flexibiliteit gevraagd, aan de andere kant zoeken we naar langdurige verbinding, sociale betrokkenheid en zekerheid. Waar duidelijke en betrouwbare vormen van saamhorigheid steeds minder te vinden zijn, hebben groepen zich in de laatste tijd steeds weer opnieuw “uitgevonden”. Ieder individu moet elke keer opnieuw zijn positie in een groep definiëren en een voor hem of haar passende rol vinden.
Tegen deze achtergrond is de vraag naar de innerlijke mechanismen van groepen heel actueel – vooral voor mensen die als chef, groepsleider, supervisor, coach of mediator de verantwoordelijkheid voor het slagen van het groepsgebeuren dragen. Natuurlijk is elke groep uniek. Toch zijn er algemene principes die we in alle groepen terugvinden. Het is de moeite waard om het functioneren van groepen te bestuderen en te ervaren – dat is waarom het gaat in deze praktijkmodules.
De verschillende praktijkmodules groepsdynamica kunnen onafhankelijk van elkaar gevolgd worden. In elk deel komen andere aspecten van groepsdynamica aan bod.
Bron: Aumm.nl
A image showing gerbera in hand of a child painted with herbal heena.
De (beroeps-) opleiding PRT bestaat uit twee delen: de eerste twee jaren waarin de nadruk ligt op je eigen proces en het derde en vierde jaar waarin je, naast het eigen proces, ook je therapeutische vaardigheden verder aanvult en verdiept.
de eerste twee jaren
In de eerste twee jaren gaat het vooral om jouw eigen proces. We onderzoeken de beperkende overtuigingen over jezelf en over het leven en de overlevingsstrategieën die ontstaan zijn tijdens je kindertijd. Veel van die overtuigingen en strategieën maken dat je wellicht het gevoel hebt, het leven niet ten volle te leven, dat je kansen laat liggen en dat je ontevreden bent over de wijze waarop je in staat ben relaties of vriendschappen aan te gaan. Allemaal zijn we anders opgegroeid en allemaal reageren we anders, op onze eigen unieke manier, op die ervaringen.
We werken in de opleiding veel met de begrippen ‘innerlijke kind’, ‘gekwetste kind’, ‘natuurlijke kind’, volwassene en getuige. Dit zijn begrippen die misschien uitleg behoeven:
innerlijke kind, gekwetste kind en natuurlijke kind
Deze drie begrippen kun je lezen als metaforen waarin we de ervaringen die je als kind hebt opgedaan proberen te vatten. Het ‘natuurlijke kind’ duidt op je oorspronkelijkheid, je natuurlijke bestaansrecht en de potentie waarmee je op aarde kwam toen je werd geboren. Het ‘gekwetste kind’ omvat alle ervaringen die jij als kind in je leven hebt opgedaan en die je van je ‘natuurlijke zijn’ hebben losgemaakt. Het ‘gekwetste kind’ is dat deel in jou dat nog steeds onbewust in het dagelijkse leven actief is. Het gekwetste en het natuurlijke kind zijn samen het innerlijk kind. Daar zicht en bewustzijn op te krijgen, is het onderzoek van het eerste jaar.
volwassene
De nadruk ligt in de opleiding steeds op het versterken van jou als volwassene: een werkelijk volwassen persoon is in staat verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar leven, gezonde grenzen te stellen, keuzes te maken en stappen te zetten. Hij of zij is in staat open en liefdevol te reageren, zonder oordeel en met een open hart naar zichzelf en anderen.
getuige
In onze visie is therapie een voorbereiding op meditatie. De essentie van meditatie is: getuige leren zijn, getuige van wat er in jou is en beweegt, zonder je daarmee te identificeren en er in mee te gaan, waarnemen wat zich afspeelt in je denken, je lichaam en je emoties. Het getuige zijn is de grootste bewustzijnsverruiming die mogelijk is.
werken aan lichaamsbewustzijn
PRT is een lichaamsgerichte vorm van psychotherapie. Wat bedoelen we daarmee? Herinneringen, ervaringen, en gebeurtenissen hebben hun weerslag op het lichaam: organen, het zenuwstelsel en het spierstelsel. Het lichaam vormt een soort container waar deze ervaringen in opgeslagen worden. Middels ademtechnieken en lichaamswerk maken we contact met ons lichaam en creëren we lichaamsbewustzijn. Hierdoor kunnen we meer levensenergie ervaren en worden we vrijer van herinneringen, ervaringen en gebeurtenissen. Het werken met het lichaam geeft zoveel informatie over iemand en het is bijzonder om te zien hoeveel zelfhelend vermogen in een lichaam aanwezig is als we er goed naar leren kijken en luisteren.
derde en vierde jaar: therapeut worden
Een belangrijk onderdeel van onze visie is het volgende: wij vinden het van wezenlijk belang dat therapeuten eerst grondig onderzoek doen naar hun eigen achtergrond, overtuigingen en projecties voordat ze als therapeut met cliënten gaan werken. We hebben de opleiding vanuit deze visie ingericht. Verantwoordelijkheid, compassie, zorgvuldigheid, inzicht in de eigen achtergrond, zelfkennis en vakkennis zijn belangrijke kwaliteiten voor iedereen die met mensen werkt.
Niet iedereen die de opleiding PRT volgt, wordt therapeut en sommigen hebben na twee jaar voldoende bagage om met nieuwe inzichten en ervaringen verder te kunnen.
Anderen stromen door naar het derde en vierde jaar en daarna naar de verdiepings- en professionaliseringstrainingen. In het derde en vierde jaar komt steeds meer het therapeutschap centraal te staan en kun je, als je dat wilt, afstuderen als Primal Rebirth® therapeut.
het werken in groepen
Het individuele groeiproces dat deelnemers middels de PRT doormaken wordt versterkt doordat ieder opleidingsjaar is opgebouwd uit zeven blokken van twee, drie, vier en soms vijf aaneengesloten dagen. We kiezen hiervoor omdat deelnemers op deze manier het helende veld waar we in werken, ook werkelijk een aantal dagen achtereen kunnen ervaren (en dat meer malen per jaar, vaak een aantal jaren achtereen).
Het is telkens weer opmerkelijk hoe positief deelnemers deze manier van werken ervaren en hoe helend de support van een groep is. Zo wordt het mogelijk om de weg naar ‘huis’ terug vinden en te leren hoe je meer van jezelf, van anderen en van het leven kunt genieten.
Verderop in opleiding. als het therapeutschap nadrukkelijker in beeld komt, is er ook aandacht voor de dynamiek in het groepsproces en krijg je ook handvatten aangereikt die je kunt inzetten als je met groepen wilt gaan werken.
voor wie?
De opleiding PRT is voor mensen die zichzelf beter willen kennen, die bepaalde thema’s waar ze terugkerend tegen aan lopen willen onderzoeken. De opleiding is ook voor mensen die nieuwsgierig zijn naar het waarom van hun gedrag, of die verder willen leren kijken of meer meditatie in hun leven willen ervaren.
Voor mensen die zich willen ontwikkelen als lichaamsgericht psychotherapeut is de opleiding PRT vanzelfsprekend belangrijk. Ook voor bijvoorbeeld therapeuten die een lichaamsgerichte component aan hun manier van werken willen toevoegen, is de opleiding een belangrijke aanvulling.
De opleiding is voor GZ-psychologen interessant omdat zij na afronding worden toegelaten tot het LWP-register (Lichaamsgericht Werkend Psycholoog) van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP).
Bron: Aumm.nl
16 t/m 20 okt. 2019
Over co-dependency, verlatingsangst, schaamte en afhankelijkheid versus onafhankelijkheid in relaties.
In deze nieuwe benadering onderzoeken we relaties, met behulp van twee zeer creatieve methoden, psychodrama en interne familiesystemen. We zullen werken met vastgezette patronen, verslavingen, verraad, verhoudingen, het vinden van de juiste partner en het creëren van nieuwe mogelijkheden van liefde en intimiteit. Alle deelnemers zullen hun issues kunnen onderzoeken, hetzij rechtstreeks, hetzij in een vorm van psychodrama. Ook doen we meditaties en oefeningen om dieper kijken naar wat we zien in de opstellingen en rollenspellen
Bron: Aumm.nl
29 april – 3 mei en 2 – 6 sept. 2020
Samarona
We zien spirituele ontwikkeling vaak als een reis, ook al betekent dit, dat we aankomen waar we al zijn. Het is een thuiskomen in onszelf. Het is een reis van hoe de dingen lijken, naar hoe de dingen zijn, van het ego naar de essentie.
Het is een reis van een bekende plaats, bepaald door het verstand, naar een mysterieuze, onbekende plaats….
Bekijk hier een filmpje van Samarona over de innerlijke gids
Bron: Aumm.nl
In deze training zullen we de manier waarop we naar seksueel en relationeel trauma kijken opnieuw definiëren en nieuwe voorbeelden vinden om deze problemen te diagnosticeren en te behandelen.
Als de manier van relateren die uit het verleden is doorgegeven verandert en we bekijken dit met de nieuwe inzichten over trauma en de hersenen en het zenuwstelsel, is er een nieuwe definitie nodig.
Deze training gaat over het werken met seksuele en relationele problemen in rekatie, ook bij mensen die een relatie beginnen die de oude manieren van plezieren, presteren en objectiveren willen vermijden. En voor mensen in langdurige relaties waar seks verdwijnt.
Dit betekent dat we vrouwen in staat moeten stellen om zich uit te spreken en mannen om ontvankelijker en gevoeliger te zijn. Dat is wat mannen bekrachtigd, gevoelig zijn zonder gecastreerd te worden.
De vraagstukken waar we mee te maken hebben, hebben te maken met kijken naar seksualiteit en sensualiteit; de rol van plezier en toestaan, ontvankelijk zijn en vertrouwen hebben. Dit leidt tot werken aan problemen met schaamte, zelfvertrouwen en zelfbeeld.
Waar sprake is van direct trauma werken we met toegankelijkheid, consistentie in het aanwezig zijn en de splitsingen tussen seks en hart en de splitsingen rond liefdesseks en intimiteit. We zullen bekijken hoe trauma leidt tot het in stand houden van traumabanden en andere disfunctionele omgangsvormen.
We zullen kijken naar:
We moeten echt helemaal opnieuw beginnen en al onze seksuele modellen ter discussie stellen. Het moet allemaal veranderen, door TIME’S UP en MeToo moet het hele systeem van mannelijke dominantie en vrouwelijke onderwerping in twijfel worden getrokken.
We zullen werken met een ‘beginners mind’, dit betekent dat we onze aannames, overtuigingen en houdingen over seks, relaties en gender, man of vrouw zijn in twijfel trekken.
Het is ambitieus, maar we kunnen het!!
Het heeft misschien twee delen nodig om alles te kunnen behandelen.
Bron: Aumm.nl
Er ligt een leven voor je als je traumatische en/of overweldigende periodes, die je diep hebben geraakt in je leven, hebt doorgewerkt en ermee hebt leren omgaan,. Daar gaat het in deze training van Vasumati over.
Door trauma kunnen we ons angstig voelen over het leven en minder levendig, omdat we bang zijn om opnieuw gewond te raken. We kunnen angst hebben voor een gezonde relatie of om seksualiteit en intimiteit in ons leven toe te laten.
Deze module gaat over het begrijpen en helen van op trauma gebaseerde verbintenissen, over dissociatie in relaties, over seksualiteit na een traumatische ervaring, over je heling in eigen hand nemen, over het herstellen van de kwaliteit van je leven. Geheeld trauma opent de deur naar meditatie en spiritualiteit. We kijken ook naar dat belangrijke aspect van het genezen van trauma.
In de training gaan we in op de volgende onderwerpen:
Op trauma gebaseerde binding komen voor in zeer toxische relaties en worden meestal versterkt door inconsistente positieve bekrachtiging, of in ieder geval de hoop op iets beters. Deze Traumaverbindingen komen voor in extreme situaties, zoals grensoverschrijdenden relaties, gijzelingssituaties en incestueuze relaties, maar ook in een relatie waarin wel sprake is van hechting, maar waarbij veel pijn wordt afgewisseld met tijden van rust (of misschien gewoon minder pijn). je kunt het vergelijken met een heroïneverslaving – het belooft veel, geeft vluchtige gevoelens van utopie, en dan zuigt het je ziel weg.
Traumaverbindingen zijn erg sterk en veel mensen leven in een relatie waarin ze steeds opnieuw getraumatiseerd worden. Deze verbindingen zijn dwingend, moeilijk om los van te komen en veel relaties eindigen in een of andere vorm van deze krachtige negatieve dynamiek. Het is moeilijk om uit deze verbindingen te komen. We hebben veel steun en begrip nodig. En we moeten leren voelen en pijn leren ervaren.
Vaak betekent het opnieuw leren om alleen te zijn en positieve bronnen te vinden, om vaardigheden te ontwikkelen voor het herkennen en voorkomen dat je opnieuw in dit soort situaties wordt getrokken.
In deze training leer je psychologisch begrijpen hoe traumaverbindingen en hechting werken en je ontwikkelt professionele vaardigheden om cliënten te helpen zich te bevrijden van alle ongezonde relaties waarin onze trauma’s worden versterkt.
Dissociatie is een manier van het brein om je los te maken van je gedachten en gevoelens om pijn, of traumatische herinneringen te vermijden. Iedereen heeft dit in meer of mindere mate. Het is een soort vlucht in een veranderde gemoedstoestand die vaak wordt gekenmerkt door obsessieve gedachten, fantasieën of zelfs een toestand van niet-denken. Het kan bewust of onbewust worden gebruikt als afweermechanisme en kan in intensiteit variëren van verdwijnen met je energie tot angstig zijn of boos worden.
In de basistraining traumaheling leren we omgaan met disassociatie, hoe we het herkennen en ermee kunnen werken. In de training “leven na trauma” leren we om dit bewust te maken bij stellen die elkaar raken in hun oude wonden. Je leert ook om cliënten te helpen op een creatieve manier met hun dissociatie om te gaan, zodat mensen weer leren nabijheid toe te laten en niet meer verdeeldheid en scheiding te creëren. Wat hierin helpt, zijn eenvoudige aardingsoefeningen, werken met grenzen, en communicatie inzetten, waarmee we onze gevoelens kunnen voelen en toch aanwezig kunnen blijven in ons lichaam.
Als we een traumatische ervaring hebben gehad dat invloed heeft op onze relaties of zelfs een seksueel trauma, kan het heel moeilijk zijn om opnieuw deel te nemen aan levendige seksuele relaties. Als we een traumatische ervaring hebben gehad, kunnen we geneigd zijn onszelf te beschermen door controle te houden, een muur op te trekken, of commanderend of veeleisend te zijn. Het is beangstigend om plezier in ons lichaam te voelen of overgave te ervaren en volledige expressie van onszelf toe te staan.
We moeten dus leren om cliënten te helpen zich veilig te voelen in seks en intimiteit. En zo levensenergie te voelen in het loslaten en veilig te voelen in onze lichamelijke natuurlijke expressie.
We zullen werken met kundalini-yoga en andere oefeningen, zoals dansen, ademen en oefeningen waarbij je veiligheid en bescherming ervaart, terwijl je tegelijkertijd de mogelijkheid tot verbinding kunt onderzoeken.
We leren hoe we seks en hart samen kunnen brengen en ook leer je om je partner erbij te betrekken door met hem of haar te delen wat de ruimte is die je wilt en nodig hebt om intimiteit te creëren. We ontdekken de dynamiek van seksuele genezing en hoe we het onderwerp seks kunnen benaderen, zonder dat er druk en stress ontstaat. Er komt begrip, acceptatie en respect en een terugkeer naar gezonde grenzen.
Het vergt veel moed om je te openen en kwetsbaar te zijn. Het is een gezamenlijk proces van twee mensen in een relatie.
Neem de controle over je heling en herstel de kwaliteit van je leven.
Traumatische ervaringen kunnen ons minder levendig en bang maken om te leven, om zo te voorkomen dat we opnieuw pijn lijden.
Bij dit onderdeel leren we om te stoppen met slachtoffer zijn en in plaats daarvan ons krachtig te voelen. We hebben het potentieel van een creatief en expressief leven. We onderzoeken hoe we ons vertrouwen in onszelf als mens, als man, als vrouw kunnen herwinnen en hoe we ons onze creatieve vaardigheden, onze dromen en ideeën (weer) kunnen toe-eigenen.
Trauma en spiritualiteit staan diepgaand met elkaar in verband, aldus psycholoog Peter Levine. En door trauma goed te verwerken, kan het een ingang worden voor transformatie.
Het werk van Levine is erop gericht mensen te helpen genezen van het trauma in hun leven. Onderdeel van zijn methode is om hen te leren zich over te geven op een veilige manier en op het juiste moment.
Terwijl we trauma genezen, opent het een deur naar meditatie, omdat ‘aanwezig zijn’ zo’n noodzakelijk deel van de genezing is. Aspecten van essencewerk (de parel) komen hier aan de orde.
Bron: Aumm.nl
Systemische kijk op gezondheid en ziekte
Stephan Hausner
In deze vier daagse training maken we kennis met het werk van Stephan Hausner. De systeemgeneeskunde beschouwt ziekte of symptomen niet als een stoornis/aandoening, maar veeleer als een poging tot een oplossing, als uiting van intermenselijke interactie.
Mensen en hun problemen worden in een bredere context gezien, in gezinnen en grotere systemen en over meerdere generaties heen.
“Systemische geneeskunde” onttrekt zich aan de noodzaak om oorzakelijke verbanden te herkennen en richt zich in plaats daarvan op het eigen potentieel van de patiënt om gunstige veranderingen op gang te brengen.
Stephan is een zeer grote naam als het gaat om opstellingen over ziekte en gezondheid. Zijn boek ‘Zelfs als het mijn leven kost’ (2009) is een standaardwerk voor iedereen die wil lezen over systemisch werken met gezondheid en ziekte. Met talrijke voorbeelden laat hij zien hoe chronische ziekten en langdurige symptomen verband kunnen houden met verborgen dynamieken in de familiesystemen. De training is in het engels.
Bron: Aumm.nl
Het Enneagram van het hart
De weg naar huis vinden
Het enneagram is vooral bekend als een indeling in 9 verschillende persoonlijkheidstypes. “Ennea” betekend negen. Het is een symbool, dat bepaalde samenhangen in ons gedrag verklaren kan. Het beschrijft negen verschillende manieren, waarop ons verstand de werkelijkheid begrijpt.
Minder bekend is het enneagram van het hart. Dit symbool beschrijft het transformerende potentieel van het hart. Het enneagram van het hart wordt ook het enneagram van de deugden en passies genoemd. De passies beschrijven hoe we ons voelen, als ons leven zich afspeelt binnen de beperkingen van het ego of onze persoonlijkheidsstructuur. Het woord passie wordt hier in zijn oorspronkelijke betekenis gebruikt als “lijden”. De negen passies zijn: woede, trots, bedrog, afgunst, hebzucht, angst, gulzigheid, lust, gemak. De deugden beschrijven wat er met het hart gebeurt, als we in contact zijn met essentie, als we aankomen in onszelf: bedaard, nederig, waarheidsgetrouw, gelijkmoedig, niet-gehecht, moedig, nuchter, onschuldig, handelend. De passies worden ook valse toevluchten genoemd, als we de weg naar onszelf kwijtgeraakt zijn, zoeken we hier toevlucht. De deugden beschrijven hoe we ons voelen, als we de waarheid beseffen en toepassen op ons leven. De deugden beschrijven hoe we de weg terugvinden naar huis. Het vinden van de weg van passies naar deugden is cruciaal voor onze innerlijke ontwikkeling en het ontdekken van wie we in essentie zijn.
Je kunt het enneagram op een intensieve manier leren kennen, maar het is tegelijkertijd een retraite, een spirituele oefening in innerlijke transformatie. Het enneagram biedt een diep begrip van de samenhang tussen de persoonlijkheid en de spiritualiteit. Het is een instrument, om aan te komen bij je essentie.
Deze retraite bestaat uit twee modules van elk 4 dagen. Naast thematische voordrachten wisselen fases van meditatie en zelfonderzoek af met diepgaande nabeschouwing. Er is ook ruimte voor individuele begeleiding.
Literatuursuggesties:
Sandra Maitri – The Spiritual Dimension of the Enneagram – Nine Faces of the Soul
Sandra Maitri – The Enneagram of Passions and Virtues – Finding the Way Home
A. H. Almaas – Facets of Unity – The Enneagram of Holy Ideas
Samarona Buunk – Das innere Zuhause – Was Spiritualität heute bedeuten kann
Het Enneagram van de passies en de deugden
Passies Deugden
3 t/m 7 februari en 5 t/m 9 oktober 2022
Bron: Aumm.nl
Misschien ken je deze ideeën: ‘therapie vandaag en morgen zal je weer de oude zijn’. Of: ‘als ik maar genoeg therapie doe en aan mezelf werk, komt het wel goed.’
Echter, ondanks vele diepe inzichten, het loslaten van oude ballast en begrip krijgen in hoe je psyche werkt, haalt het web van gedachten je in en neemt je weer gevangen.
In “stille meditaties”, die elk 40 minuten duren, is het gewoon een kwestie van “niets doen”. Laat alles zijn zoals het is. Je zit ontspannen en kijkt gewoon zonder in te grijpen. Tussen het “in stilte zitten” heeft het lichaam de mogelijkheid zichzelf te “ontladen” door zachte, langzame bewegingen om weer een natuurlijk evenwicht te vinden.
De “zittingen” worden aangevuld door dagelijks terugkerende actieve meditaties. Tijdens de retreat kun je met de meditatiebegeleiders in een-op-een contact delen over hoe het met je gaat.
Deze dagen zijn een vakantie uit de drukte van het dagelijks leven. Een vakantie naar jezelf, letterlijk tot bezinning komen.
Bron: Aumm.nl
In de vijf basismodules leer je om zelfstandig opstellingen te begeleiden en het systemisch werk te integreren je therapeutische praktijk. Ook is deze training een uitgelezen kans om veelvuldig delen van je eigen systeem te bekijken en er mee te werken omdat je in alle modules je eigen thema’s in kunt brengen. Na het succesvol afronden van de basismodules krijg je het certificaat uitgereikt. Tussen de verschillende modules door zijn er verschillende thema- en supervisiedagen gepland. Het volgen van minimaal vier van deze dagen is een vereiste om je certificaat te behalen. Tussen de modules door oefen je met opstellingen in de intervisiegroepen.
Daarna kun je optioneel deel nemen aan de verdiepingsmodules. Voor een volledig overzicht van de verdiepingsmodules en de thema- en supervisiedagen kijk je op www.aumm.nl.
Wat aan de orde komt in de basismodules:
Module 1: Basisgegevens, dynamieken en systeem van herkomst | Trainer: Jan Bosma.
In de eerste module ligt de focus op de basis van het werken met opstellingen en op het werken vanuit het stille midden. De nadruk ligt op opstellingen in het systeem van herkomst, d.w.z. de familie waarin je geboren bent.
Een kind behoort tot een familie en heeft daarin een bepaalde rol. Een familie is een systeem. Elk lid van de familie, zelfs de mensen die er niet meer zijn, zijn energetisch aanwezig in de familiestructuur. Zij beïnvloeden daarmee de andere leden. Ook de onderdrukte emoties van de familieleden zijn aanwezig en kunnen overgenomen worden door anderen in het systeem. Ergens zal een lid van de familie zich identificeren met de onderdrukte gevoelens of de lotsbepaling van een ander familielid. Dat gebeurt vanzelf, vanuit liefde, om het systeem compleet en heel te houden. Bert Hellinger ging ervan uit dat individuele problemen niet los te zien zijn van de familie van herkomst, de sociale structuur en cultuur.
Een deelnemer brengt een vraag in, iets waar hij of zij helderheid over wil krijgen. Er worden representanten gekozen voor de hoofdpersonen in deze vraag. Vaak zijn dat familieleden van de vraagsteller. Door de structuur van de familie neer te zetten, worden de relaties binnen het systeem zichtbaar, ook de ongekende. De deelnemer kan zien en ervaren hoe de onopgeloste problemen en situaties binnen het systeem, zijn of haar leven en rol in de familie beïnvloedt. Door nu deze posities in de opstelling in beweging te laten komen, kan het helingsproces, als deel van een groter geheel, beginnen.
In deze module komt aan bod hoe een opstelling in de praktijk werkt, waar je op moet letten, het interview voorafgaand aan een opstelling en hoe de weg van een opstellingsvraag naar een opstelling verloopt, wie er allemaal tot een familiesysteem behoren en over jouw rol als opsteller.
Module 2: Opstellingen huidig systeem | Trainer: Utsav van Hove.
We zullen het huidige systeem introduceren en, indien nodig, ook weer kijken naar het systeem van herkomst. We gaan de basisprincipes en specifieke dynamieken ervan leren kennen en zichtbaar maken.
Het huidig systeem wordt o.m. beïnvloed door:
Module 3: Relatieopstellingen en de taal van het lichaam in opstellingen | Trainer: Divyam Kranenburg.
In deze module ligt de focus op relatieopstellingen. Dat wil zeggen dat de focus ligt op de systemische dynamieken in de verhouding tussen twee mensen in een relatie. Twee partners in een relatie nemen de systemische achtergrond van hun gezin van herkomst mee naar de relatie. Die dynamieken doen daar hun ontwrichtende werk zonder dat beide partners zich daarvan bewust zijn. Dat leidt tot allerlei issues, ruzies, onbegrip die een open, liefdevolle en gelijkwaardige relatie danig in de weg kunnen staan. Door het licht te laten schijnen op deze systemische dynamiek kan de weg teruggevonden worden naar een open, gelijkwaardige en evenwichtige verstandhouding tussen beide partners.
Divyam zal in deze module ook specifieker ingaan op de taal van het lichaam in opstellingen. Wat zie je als begeleider aan de lichaamshouding van de representanten? Welke bewegingen signaleer je? Hoe vraag je gericht naar lichaamssensaties bij representanten? Hoe ervaar je de energie in iemands lichaam? Divyam neemt haar veertigjarige ervaring als lichaamsgeoriënteerd (psycho-)therapeut mee naar deze module.
Module 4: Beweging van de ziel en de weg van Tao | Trainer: Ramateertha Doetsch.
Ramateertha brengt het concept van de Tao in. Op dit punt is het opstellingenwerk een proces dat overeenkomt met een diepe meditatieve houding: in de erkenning van wat is ligt een sleutel die de opstellingen hun eigen kracht en magie geeft. We verbinden ons met de transformerende kracht van het Tao-bewustzijn. Het is een meditatief proces.
Ramateertha schrijft over de opzet voor deze module nog het volgende:
“In the end I want to point out, that learning this work involves many different levels of human existence and is in it’s nature very diverse and unpredictable. So when I am giving an outline of what is to be taught in this training, at what time, I am giving this information reluctantly: out of my experience situations occur, that just simply ask to be used for demonstration of certain aspects of the work. In the teaching process I will follow the flow, because I trust the power of the moment. I will be bearing the things to be taught in mind, yet they might be brought in at very different places.” Deze module wordt gegeven in het Engels.
Module 5: Integratie en afronding & werken met het innerlijke kind in opstellingen | Jan Bosma
In deze afrondende module van de opleiding maken we ruimte voor wat je in de eerdere modules bent tegengekomen en wat nog verheldering behoeft. Wat speelt er nog in jou opstellersschap? Wat zijn nog losse eindjes? Wat bevind je je op dit moment in je opstellersschap? Hoe ga je verder in het systemische werk na het afronden van de opleiding?
Een thema waar we ook ons licht op laten schijnen is: hoe werk je met het innerlijk kind in opstellingen? Onze levenshouding, belemmeringen die we ervaren, overtuigingen die we hebben opgedaan over onszelf of over het leven komen voort uit ervaringen in onze kindertijd en zijn daar een reactie op. Het kan daarbij behulpzaam zijn om het innerlijke kind een plek te geven in de opstelling zodat je als de volwassene die je nu bent, zorg kan leren dragen voor dat deel in jezelf.
Supervisie- en verdiepingsdagen voor mensen die de training familie-opstellingen en systemisch werk volgen of hebben gedaan, of een soortgelijke training. Je kunt komen met een supervisievraag of een eigen opstelling. De dagen worden gegeven door het team van de opstellingentraining: Divyam, Jan Yoko en Utsav.
Om het certificaat van de opstellingentrainig te behalen zijn vier supervisie en/of themadagen een vereiste.
Bron: Aumm.nl
De Nederlands/Zwitserse psychiater en psychotherapeut Dr. Nick Blaser geeft in ons instituut een boeiende training over ‘Ik-Grensbewustzijn’.
Nick Blaser werkt in deze driedaagse training met tafelopstellingen middels houten figuren en blokken. Op een fascinerende manier werkt hij, samen met de cliënt, een grensvisualisatie uit. In eerste instantie vanuit de vraag: hoe is er in het leven met jouw grenzen om gegaan? Hoe is jouw beeld van grenzen gevormd? Wat is de imprint van grenzen die je als kind hebt opgedaan?
Het ervaren en creëren van de aan- of afwezigheid van grenzen gebeurt onder invloed van ouders en opvoeders. Hoe leef je dat nog? Hoe ziet jouw grens eruit? Welke vorm, kleur, positie heeft jouw grens? Op tafel worden deze grenzen neergezet en wordt er zo stapsgewijs een extern visueel beeld vormgegeven. Samen met de cliënt wordt bewustzijn in hem of haar gecreëerd en een veranderingsproces in gang gezet zodat de cliënt uiteindelijk kan leren zeggen ‘zo zou het beter zijn geweest’. De helende kracht die uitgaat van het vormgeven van een psychische grens-opstelling is indrukwekkend.
Blaser werkt met de wijsheid van het lichaam door de cliënt te vragen mindful af te stemmen op zijn of haar binnenwereld, dat wil zeggen lichamelijk af te stemmen op zijn of haar binnenwereld. Welke beelden zijn er, welke (trans-generationele) ervaringen en gebeurtenissen zijn er? Welke gevoelens spelen er? Welke taken in het gezin heeft de cliënt als kind onbewust op zich genomen? Welke overtuigingen en conditioneringen spelen er? En hoe wordt de cliënt als volwassene daar nu nog door beïnvloed?
Een psychische grens is belangrijk voor ons gevoel voor geluk en ongeluk en voor ons gevoel van kracht en zwakte, betoogt Blaser in zijn trainingen. Met deze driedimensionale grensvisualisering (grensopstelling) heeft Nick Blaser een methode ontwikkeld, waarmee het mogelijk wordt onze innerlijke wereld ruimtelijk weer te geven. Zo kunnen tussenmenselijke grensdynamieken zichtbaar gemaakt worden, oude storende patronen aangepast worden en een gezond ‘ik-grensbewustzijn’ opgebouwd worden.
Hij gaat ook in op wat eigenlijk de functies van een IK-grens zijn. Een ervaren van een gezonde grens betekent vaak een hoge mate van zelfbewustzijn. Termen als veiligheid, geborgenheid, zelfbewustzijn, de filterfunctie van grenzen zijn belangrijke termen. Jij als therapeut kunt leren om dit proces samen met je (toekomstige) cliënten te onderzoeken.
Wat leer je? In de training krijgen de deelnemende therapeuten/opstellers (i.o.) middels theorie, voorbeeldsessies en het geven en ondergaan van een grenzenvisualisatie, inzicht in de verschillende perspectieven die we t.o.v. de eigen innerlijke ruimte en die van onze medemens kunnen innemen. Zo wordt het verschil tussen mindfulness, compassie, empathie en theory of mind begrijpelijk en beleefbaar. Het doen van een eigen grensopstelling is integraal onderdeel van de workshop.
Een deel van de workshop leert Blaser ons ook over grenzen en de dynamiek rondom grenzen bij de therapeut. In hoeverre ben jij als therapeut bewust van je eigen gezonde grenzen?
Als therapeut of opsteller kun je na het volgen van deze workshop met cliënten aan het werk met deze vorm van tafelopstellingen.
Voor wie? De training is geschikt voor mensen die werken met familieopstellingen, voor (lichaamsgerichte) therapeuten, trauma-therapeuten of psychologen die aanvullende werkvormen aan hun toolbox willen toevoegen.
Dr. Blaser is auteur van verschillende veelgelezen boeken over familieopstellingen en werken met grenzen. We noemen er een paar:
Familieopstellingen: Bert Hellingers systemische familietherapie | 2021
Grenzen stellen met compassie. Leer in acht weken je ik-grens kennen | 2018
Gevoelens komen en blijven Oefeningen in mindfulness | 2012
Grenzen en liefde. Hoe gezonde innerlijke grenze tot compassie, empathie en liefde leiden | 2018
Bron: Aumm.nl
Dit blok is een verdiepingsmodule voor mensen die de basistraining Familieopstellingen en systemisch werk, of een soortgelijke opleiding elders, hebben gedaan. De workshop is een opleidingsblok waarin Hausner zijn kennis en ervaring in het werken met ziektes en symptomen overdraagt. Het is dus nadrukkelijk geen workshop voor mensen die geïnteresseerd zijn in een eigen opstelling omtrent deze thema’s.
In deze vierdaagse training maken we kennis met het werk van Stephan Hausner. De systeemgeneeskunde beschouwt ziekte of symptomen niet als een stoornis/aandoening, maar veeleer als een poging tot een oplossing, als uiting van intermenselijke interactie.
Mensen en hun problemen worden in een bredere context gezien, in gezinnen en grotere systemen en over meerdere generaties heen.
“Systemische geneeskunde” onttrekt zich aan de noodzaak om oorzakelijke verbanden te herkennen en richt zich in plaats daarvan op het eigen potentieel van de patiënt om gunstige veranderingen op gang te brengen.
Stephan is een grote naam als het gaat om opstellingen over ziekte en gezondheid. Zijn boek ‘Zelfs als het mijn leven kost’ (2009) is een standaardwerk voor iedereen die wil lezen over systemisch werken met gezondheid en ziekte. Met talrijke voorbeelden laat hij zien hoe chronische ziekten en langdurige symptomen verband kunnen houden met verborgen dynamieken in de familiesystemen. De training is in het engels.
Omdat deze module een opleidingsmodule betreft, biedt deelname geen garantie voor het neerzetten van je eigen opstelling, of delen daarvan.
Aanmelding voor deze training pas mogelijk vanaf najaar 2023. Mensen uit de lopende of eerdere Aumm opstellingen-opleidingen hebben voorrang bij inschrijving.
Bron: Aumm.nl
Disidentification and Freedom – Embodied Presence
Michael Mokrus
The deconstruction and dissolution of old identifications (beliefs and adaptation strategies etc.) describes a transformational process that is an essential part of any personal development. Furthermore, it represents an important strategy with regard to self- and affect regulation.
To disidentify involves the exploration of the observer and the observed. This is done in close contact with embodied feelings and other qualities of experience, without losing them as in dissociation for example. It enables people to remember the emergence of their (survival) strategies and at the same time to gain some distance from them, while reestablishing closeness to themselves in the here-and-now. Physically it means dissolving the pattern of contraction, tension and collapse.
Identifications and adaptation strategies, although they were intelligent, useful and often life-saving in the past, become the obstacles for further growth and more often than not contribute to the many symptoms today that go hand in hand with unresolved traumatic energies.
In this seminar, which takes the form of a retreat, the lectures will alternate with mindfulness based exercises, neuroaffective regulation, (dialogic) self-exploration and in-depth debriefing with space for individual guidance.
Topics covered:
The seminar is aimed both at psycho- and body therapists who would like to expand on this approach to developmental therapeutic processes, and at people who would like to approach this topic for personal reasons.
The course will be taught in English.
WALKING IN YOUR SHOES (WIYS)
WIYS is een nieuwe unieke fenomenologische coachmethode waarbij het lichaam het vervoermiddel is, het instrument waar je mee werkt. Het lichaam heeft celgeheugen dat overal in het lichaam aanwezig is. Celgeheugen bevat onverwerkte en onbewuste herinneringen, die in de cellen opgeslagen zijn. Door het lichaam als vervoermiddel te gebruiken en letterlijk in beweging te komen, stap je uit je ego en verbind je je met een veel groter veld waar allerlei informatie is opgeslagen.
Met WIYS kijkt je vanuit een ander perspectief naar thema’s en vraagstukken in je leven. In plaats van te analyseren, te fileren en te verklaren, kom je letterlijk in beweging en “loop” je thema’s of vraagstukken! Met een Walk kom je tot nieuwe inzichten en ervaringen. Door te luisteren naar wat je lichaam je te vertellen heeft kom je met een diepere laag van jezelf in contact, een diepere laag van weten die zich via je lichaam kenbaar maakt. Alle lichamelijke gewaarwordingen hebben een betekenis en in plaats ervan weg te gaan, of ervan af te komen leert WIYS je hier op een respectvolle en empatische manier contact mee te maken, wat tot inzichten leidt en een proces op gang brengt, dat helend en transformerend werkt. Het kan iets in beweging brengen dat vastzat in je lichaam, zodat er weer energie naar toe kan en het weer kan stromen. Je gaat jezelf beter begrijpen, je beter voelen en je leven meer inrichten zoals jij het wilt. Op weg naar je “ware” zelf.
Je werkt met het lichaam op de laag van de ziel. Allerlei herinneringen en gebeurtenissen, ook die vanuit je jeugd en familiesysteem, zijn opgeslagen in je lichaam en hebben invloed op hoe je ziel het lichaam bewoont. Op de laag van de ziel ben je verbonden met de ziel van het grote veld. Alles is met elkaar verbonden en beïnvloedt elkaar. Allerlei factoren zoals heftige gebeurtenissen, trauma’s, situaties die niet goed verwerkt zijn, kunnen in het lichaam voor blokkades zorgen, waardoor het lichaam niet goed bewoond kan worden en er fysieke en emotionele klachten of ziektes kunnen ontstaan. Niet verwerkte trauma’s en negatieve emoties blijven achter in het celgeheugen, en ze hebben onbewust invloed op je functioneren, je fysieke welbevinden en de aanwezigheid van je ziel in je lichaam.
Veel Walks gaan terug naar je kindertijd. Daar ontwikkel je overlevingsstrategieën en beschermende patronen.
WIYS werkt met dit celgeheugen en gaat met aandacht en compassie naar de onverwerkte en onbewuste herinneringen. Door hier contact mee te maken kun je antwoord krijgen op vragen waar je mee rondloopt en kan je levensenergie meer gaan stromen, zodat je meer in je lichaam aanwezig kunt zijn.
WIYS is een vorm van systemisch- en lichaamsgericht werken op de laag van de ziel en heeft een aantal grote voordelen boven een meer cognitieve gerichte aanpak.
WIYS werkt op diep niveau met innerlijk weten en lichaamswijsheid. Het integreert Mindfullness, Dieptepsychologie, Zelfonderzoek, Hakomi, een Lichaamsgerichte Psychotherapie en Focussen met elkaar. Het verbindt en brengt je naar je oorspronkelijke zelf.
WIYS is breed inzetbaar en toepasbaar voor een grote verscheidenheid aan doelgroepen en doelstellingen. Thema’s die gelopen kunnen worden zijn talrijk. Bijvoorbeeld: relaties met geliefden, partner, kind, ouders; ziekten en symptomen; ondernemingen en organisaties; werk en loopbaan en alle thema’s die hieraan verbonden zijn; levensdoelen, keuzes en beslissingen; je zielsbestemming; kernovertuigingen; situaties en gebeurtenissen die zich in jouw familiesysteem voordoen; wat je tegenhoudt om het leven te leiden wat je wil leiden; je “blinde vlek”; je innerlijke criticus; het niet geleefde potentieel in mij; kortom alles kan gelopen worden. Ook geven walks heel veel inzicht waar de wortel ligt van “problemen in het nu”.
In deze training zal Peter ook werken met ‘body tales’.
BODY TALES
Body Tales is ontwikkeld en gedeeld door Olivia Corson. Deze belichaamde oefening omvat het hele wezen met de nadruk op naar binnen gerichte en naar buiten reagerende bewegingen, klanken, getuige zijn, het versterken van empathie en het verdiepen van persoonlijk bewustzijn.
Elementen van Body Tales
Bewegen, klanken en spreken: Sessies omvatten tijd om alleen en met partners te werken – bewegen en spreken zonder muziek. Elke deelnemer besteedt aandacht aan het zijn met en luisteren naar het eigen lichaam en het ervaren van de eigen beweging en geluid. Ze verkennen naar binnen gerichte beweging en stem geluid, en vertellen en delen hun ‘lichaamsverhalen’. Ze richten zich direct op lichaamssensaties, emoties, gedachten, enzovoort en gaan in op en leren met de belichaamde verhalen, herinneringen, dromen en bronnen die ontstaan. Gedetailleerde instructies en duidelijke richtlijnen helpen een veilige en respectvolle omgeving te creëren. Body Tales-stukken zijn getimed, meestal variërend in lengte van 3 tot 15 minuten.
Waarnemer zijn houdt in het geven van volledige aandacht en ondersteuning aan de persoon die beweegt, geluid maakt en spreekt, terwijl je oefent om geaard en aanwezig te blijven. Actief, ondersteunend waarnemen staat centraal in de praktijk van Body Tales. Het is het fundament dat dit werk doet groeien en in stand houdt. Eén persoon deelt een ‘lichaamsverhaal’, terwijl zijn partner er getuige van is – kijkend en luisterend op een aandachtige, niet-oordelende manier, zonder onderbreking of commentaar. Partners wisselen rollen uit als beweger en waarnemer, en in de workshop heeft elke persoon ook de mogelijkheid om door de hele groep te worden gezien.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Deze retraites bieden een methode om door middel van de principes van mindfulness het gewonde innerlijke kind in ons te helen. Enerzijds zal het innerlijke kind in de aanwezigheid van mindfulness begrip en compassie ervaren, waardoor we de identificatie met het kind, onze ego-identiteit, steeds meer kunnen transformeren en we ons zullen ontwikkelen tot een mindful gezonde volwassene, die het ware zelf of ook wel de innerlijke Boeddha wordt genoemd.
De innerlijke Boeddha hoeft niet ontwikkeld te worden, het is onze natuur, het is er al en het wacht erop door ons ontdekt te worden. Het woord “Boeddha” komt van het Sanskriet woord buddh, dat “bewustzijn” betekent. Boeddha betekent gewoon stil bewustzijn. Het is in iedereen aanwezig. Thich Nhat Hanh vertelt het volgende verhaal: “Het hart van de Boeddha woont in ieder van ons. Als we mindful zijn, is de Boeddha er. Ik ken een vierjarig jongetje dat, als hij overstuur is, stopt met wat hij doet, mindful ademt en tegen zijn vader en moeder zegt: “Ik voel de innerlijke Boeddha”.
Osho zegt: “Iedereen draagt de Boeddha in zijn ziel; het enige wat nodig is, is ontvouwing. De mensen die bang zijn en in angst leven kunnen zich niet ontplooien, want angst maakt dat ze gesloten blijven. (…) Liefde helpt om je open te stellen. Liefde is het geheim der geheimen. Door liefde opent men zichzelf. (…) Liefde is het juiste klimaat waarin de bloem zich opent.”
Retraite 1 – Van het innerlijke kind naar het ware zelf
Het innerlijke kind beschrijft het deel van ons dat is afgescheiden en verklaart dus waar heling moet plaatsvinden in het proces van zelfontwikkeling om tot realisatie van de ziel te komen. Heling gebeurt wanneer een wond in de ziel wordt aangeraakt door een mindful presence. Om in ons beeld te blijven, wanneer de Innerlijke Boeddha het gewonde kind aanraakt met een stil bewustzijn. Door de aanwezigheid van bewustzijn voelt het kind zich waargenomen door een liefdevol hart, kan het zenuwstelsel ontspannen en kan het probleem dat in de kindertijd tot pijn leidde, worden losgelaten. Wanneer wij met onze presentie op een bepaalde plaats in onze gewonde ziel aanwezig zijn, kunnen de essentiële kwaliteiten die in die situatie nodig zijn, zich ontvouwen.
Retraite 2 – Vier principes voor mindful transformeren
De tweede retraite onderwijst de innerlijke kwaliteiten die we in onszelf vinden door de beoefening van mindfulness:
De methode bestaat uit 4 stappen, weergegeven door het acroniem PALI.
Gautam de Boeddha sprak in een taal genaamd Pali.
Hier betekent PALI:
Presentie Aanwezig zijn in het hier en nu en erkennen wat is
Acceptatie Verwelkom het leven precies zoals het is
Liefde voor de waarheid Onderzoek je innerlijke ervaring met compassie
Identificatie loslaten Realiseer je dat je identificatie gebaseerd is op een misverstand
We ontdekken dat de ziel de helende ruimte is waar de wonden van het innerlijke kind kunnen verschijnen in een sfeer van mindfulness, waar het mogelijk is de wonden van reactiviteit te helen en uiteindelijk los te laten, zodat we de gezonde volwassene kunnen leven, het ware zelf.
Retraite 3 & 4 – Behandeling van de verschillende stadia van de kindertijd en ontplooiing van het ware zelf.
De tweede en derde retraite zijn een gedifferentieerde reis door de verschillende stadia van onze kindertijd. Je zou kunnen zeggen dat de ontplooiing in iemands leven twee belangrijke fasen doorloopt. Kindertijd en adolescentie zijn gewijd aan de vorming van een gezond ego. Dit is het onderwerp van de psychologie. In de tweede helft van het leven keert de blik naar binnen en beginnen we door mindfulness de identificatie met het ego los te laten. Dit is het onderwerp van spiritualiteit. Het verklaart hoe in de eerste jaren van ons leven, door de wonden van het innerlijke kind en de reactiviteit op de wonden, een ego-identiteit ontstaat die uniek is voor elke persoon. Het legt ook uit hoe bij elke stap in de ontwikkeling van het ego bepaalde aspecten van onze essentie, ons ware zelf, zich in het onbewuste verplaatsen. Deze inzichten zijn zeer nuttig voor de ontwikkeling, want als we begrijpen hoe het ego is ontstaan, wordt het geheim onthuld van hoe we het kunnen loslaten en het ware zelf weer bewust kan worden. Er bestaat geen patentmiddel voor zelfontwikkeling, want ieder mens maakt een eigen unieke ontwikkeling door. Als iedereen met mindfulness stilstaat bij zijn eigen ego-ontwikkeling, zal het exacte inzicht in de eigen ego-ontwikkeling de bevrijding mogelijk maken.
Formaat
Deze retraites bestaan uit 4 modules van elk 4 dagen. Naast thematische voordrachten wisselen fases van meditatie en zelfonderzoek af met diepgaande nabeschouwing. Er is ook ruimt voor individuele begeleiding.
Nascholing ‘Eetbuien, emotie-eten en suikerverslaving’
Een multidisciplinaire kijk op de oorzaken én oplossingen
Geschat wordt dat ongeveer 160.000 mensen in Nederland lijden aan een eetbuistoornis, bijna 30 keer zo veel als mensen met anorexia nervosa. Maar ook mensen die geen eetbuistoornis hebben, kunnen last hebben van hevige eetbuien. Dit is van meer dan 500.000 mensen bekend.
Deze mensen snaaien bijvoorbeeld als ze moe zijn of emotie-eten als ze verdrietig zijn. In hun gevecht tegen hun eetdrang stuiten ze op veel onbegrip. Ze krijgen het gevoel dat ze niet genoeg wilskracht hebben en dat ze met meer discipline vast wel hun leven kunnen beteren.
Hoe komt het dat zo veel mensen last hebben van eetbuien? Waardoor worden eetbuien veroorzaakt? En hoe kun je als therapeut de juiste hulp verlenen? Tijdens deze nascholing krijg je antwoord op deze vragen en bespreken we strategieën om je cliënten te helpen hun eetbuien onder controle te krijgen.
Wat leer je?
In de behandeling van eetproblematiek wordt vaak vooral aandacht gegeven aan voeding. Tijdens deze nascholing pakken we het anders aan. We onderzoeken de oorzaak van eetbuien en kijken naar mindset, emotie-eten en suikerverslaving.
We bespreken strategieën om cliënten te leren met suikerverslaving om te gaan. Je krijgt inzichten om hen te begeleiden met emotie-eten. Daarnaast bespreken we inspirerende verhalen die jou helpen om je eigen mindset, maar ook de mindset van je cliënten, te transformeren.
We focussen ons op een multidisciplinaire aanpak: snaaibuien, emotie-eten en suikerverslaving staan in veel gevallen namelijk niet los van elkaar. Daarnaast kijken we naar hoe jij, in combinatie met je eigen therapievorm, een behandeling kunt creëren die vanuit een multidisciplinaire aanpak mensen met hun eetprobleem helpt.
De volgende onderwerpen worden tijdens deze nascholing behandeld:
Wat kun je na deze nascholing?